Følg Elkjøp Norge

Nordens største elektronikkmesse er i gang!

Nyhet   •   mai 27, 2019 06:30 CEST

Elkjøp samler tusenvis av sine ansatte, til Nordens største elektronikkmesse; Campus. Foto: Elkjøp Norge

I månedsskiftet mai-juni, inviterer elektronikkgiganten Elkjøp til Nordens største messe for forbrukerelektronikk på Gardermoen. Men, du kommer ikke inn om du ikke jobber i selskapet.

For tredje år på rad arrangerer Elkjøp messen som er kjent under navnet «Campus» på Gardermoen. Mer enn 145 utstillere deltar og kjeden forventer mellom 4000 og 5000 besøkende i løpet av de tre ukene messen varer. Skal du imidlertid delta på Nordens mest spennende teknologimesse må du søke jobb hos elektronikkkjeden, for Campus er nemlig kun åpen for Elkjøps egne ansatte og samarbeidspartnere.

- Godt utvalg og lave priser trekker kunder i butikkene, men det som sikrer salg og at kundene kommer tilbake neste gang, er dyktige og kunnskapsrike ansatte. Det er det aller viktigste i handelsnæringen i dag. Derfor investerer vi i Elkjøp årlig mellom 50 og 60 millioner kroner på nordisk nivå på videreutvikling og opplæring av våre mer enn 10.000 ansatte. Campus er den aller største og viktigste delen av vårt opplæringsprogram, sier Jan Erik Aaserød, HR-sjef i Elkjøp Norge.

Det er ingen tvil om at investeringen gir effekt. Ifølge en intern undersøkelse om arbeidsforhold- og innhold gjennomført av Ennova, scorer Elkjøp høyere enn det nordiske gjennomsnittet på blant annet læring og utvikling, omdømme og jobbinnhold. Kontinuerlig måling av kundetilfredsheten i butikk og på nett, viser at mer enn 92 prosent av kundene er fornøyd med servicen de får.

Elektronikkjedens kunnskapsbinge

Når du kommer inn på Campus-messen, er det første som møter deg hundrevis av Elkjøpansatte i blå uniformsskjorter. I en diger messehall møter de representanter for kjente merker som blant annet Samsung, Miele, GoPro, Dyson og Sony. Her kan de se og kjenne på og prøve alt fra kjøleskap og komfyrer, til mobiler og droner. Ansatte som skal veilede kundene får dermed en unik mulighet til å bli godt kjent med produkter som allerede er i butikk, og ikke minst nyheter som er på vei inn.

- Sånn cirka halvparten av alle ansatte i selskapet drar på «Campus» i år. Vi flyr og busser dem inn fra hele Norden, og de tilbringer tre dager på messen. I løpet av den perioden går de gjennom klasseromsundervisninger som både er produktspesifikke og mer generell salgstrening, samt kulturbygging. I tillegg får de også god tid til å besøke utstillerstandene på messen, snakke med leverandører og ikke minst treffe hverandre. Campus er noe alle i selskapet gleder seg til, og selv om det er lange dager med mye faglig påfyll er det også tid til å henge med kolleger fra de andre landene, sier Aaserød.