Følg Elkjøp Norge

Advarer mot falske epost, SMS og Facebook-sider med tilbud fra Elkjøp

Pressemelding   •   jan 07, 2016 09:04 CET

Helt siden begynnelsen av 2016 har svindlere tatt i bruk Elkjøp-navnet for å lure nordmenn.

Saken sist oppdatert 3. august 2016 - Flere nordmenn har de siste månedene mottatt falske tilbud og konkurranser fra Elkjøp både på e-post og på SMS. Nå advarer elektronikk-kjeden.


De falske tilbudene kommer i form av eposter og tekstmeldinger. Innholdet spenner fra konkurranser og undersøkelser hvor man kan få produkter, til at man er trukket ut som en av få utvalgte som får kjøpe blant annet en iPhone 6 og en Samsung-TV på 55 tommer til 5 kroner.

Se bilder i bunn av denne saken som viser hvordan svindel-epostene ser ut.

Elkjøp advarer nå folk om å ukritisk klikke seg videre i disse falske henvendelsene.

- Vi mottar daglig noen titalls henvendelser fra folk som har benyttet seg av disse falske tilbudene, derfor advarer vi nå. Vi oppfordrer alle til å sjekke nøye både avsenderadressen og innholdet før de klikker seg videre og ikke minst før man legger igjen bankkortinformasjon, sier Atle Bakke, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

De foreløpig siste skuddene på stammen av lureri er en invitasjon til "Elkjøp Bingo", der man tilsynelatende kan spille for 5 kroner for så å ha muligheten til å vinne premier, samt lovnader om gavekort, "hemmelige toppgaver" og invitasjoner til spørreundersøkelser der man skal få "gavekort med høy verdi" som betaling i etterkant.

Har du fått e-poster som ligner på dette bør du slette dem umiddelbart!

De falske epostene og SMSene ser ut som de kommer fra Elkjøp, fordi kjedens grafisk uttrykk og logo er benyttet. Det er et klart brudd på kjedens varemerke.

Svindlerne opprettet på et tidspunkt også en falsk Elkjøp-side på Facebook der man blant annet promoterte de fiktive konkurransene. Elkjøps reelle side på Facebook finnes HER.


Jobber med å stoppe mailene

- Vi forfølger alle brudd på bruk av Elkjøps varemerke, og jobber også med å stoppe disse forsøkene på svindel. Dessverre er det ikke enkelt, da de som står bak utsendelsene er dyktige på å gjemme seg. Så lenge vi ikke vet hvem som står bak, har vi heller ikke mulighet til å stoppe utsendelsen av falske tilbudene, sier Bakke.

Alle offisielle nyhetsbrev fra elkjøp sendes fra epost-adressen noreply@elkjop.no. Alle kunde-kvitteringer fra adressen informasjon.cc@elkjop.no.

Se bilder i bunn av denne saken som viser hvordan svindel-epostene ser ut.

De siste forsøkene på svindel har hatt overskrifter som: «Gratulerer – du er en av 100 utvalgte kunder» og «Du har blitt utvalgt til å delta i denne eksklusive undersøkelsen».

Man har også sett at overskriften "Det er en pakke til deg i dag. Hent den nå" har blitt tatt i bruk. Teksten i mailen videre er som følger: "10 kunder fra hele landet har blitt valgt ut i vår mest sjenerøse promotering i 2016. Og du er en av disse 10 utvalgte".

SMSene som er sendt ut lyder blant annet slik: Gratulerer! Du har blitt valgt ut til e motta ett gratis Samsung 55" UDH Smart TV - fe premien din her. Teksten etterfølges av en link fra et nettsted ved navn newzoutlet, en aktør Elkjøp ikke samarbeider med eller har samarbeidet med tidligere.

Skulle man være i tvil om et tilbud faktisk kommer fra Elkjøp, oppfordrer kjeden folk til å kontakte Elkjøps kundesenter på 815 32000, nærmeste butikk eller Facebookside.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Kommentarer (35)

    Har mottatt en SMS fra: http://newzoutlet.com/elkjop Hvor jeg har blitt valgt til å motta ett gratis Samsung 55`` UDH Smart TV - Fe premien din her. ( ikke skrivefeil, men hvordan min SMS så ut

    - Tom Vidar Hellerud - 28-01-2016 19:08 CET

    Har også mottatt en SMS for 10 min siden fra: http://newzoutlet.com/elkjop Hvor jeg har blitt valgt til å motta ett gratis Samsung 55`` UDH Smart TV - Fe premien din her.

    - Jara Gudmundsson - 28-01-2016 19:18 CET

    Fikk lik melding somTom Vidar her har fått. Dette 2 dager etter at jeg fikk melding fra Elkjøp om at frysern jeg hadde bestilt var ankommet. Meldingen la seg under samme avsender på min telefon, som den ekte jeg fikk fra elkjøp gjorde.

    - Kim Rønningen - 28-01-2016 19:21 CET

    Jeg fikk samme melding som Kim R., Jara G. og Tom Vidar H. kl. 18.59 i dag. Kommer ikke opp hvilket nummer det sendes fra, kommer kun opp Elkjop. Viser også til en side hvor jeg kan få premien min: http://newzoutlet.com/elkjop. Denne siden finner jeg ikke. Hadde vert greit å vite om dette er for godt til å være sant, eller ikke :)

    - Tone Tonheim - 28-01-2016 21:06 CET

    Jeg har fått samme melding kl 18.54 i kveld.Siden det var et par skrivefeil ble jeg skeptisk og gikk ikke inn på linken. Regner med at dette er tull?

    - Bente Gustafson - 28-01-2016 22:11 CET

    Hei alle sammen.

    Denne SMS, og disse e-postene, er selvsagt ikke noe vi i Elkjøp står bak. Vi ville aldri gjort det på denne måten og benyttet oss av en slik useriøs fremgangsmåte. Vi anbefaler alle som får denne e-posten til å slette den umiddelbart. Ikke la dere lure av slike fremstøt. Er dere i tvil om det er vi i Elkjøp som står bak eller ei kan dere ringe kundeservice på 815 32000. Hvis dere har lyst å hjelpe oss her kan dere spre dette budskapet til så mange dere klarer slik at så få som mulig blir lurt av dette. Takk!

    Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef Elkjøp Nordic AS

    - Øystein Schmidt, Kommunikasjonssjef - 29-01-2016 09:39 CET

    Jeg trodde det var Elkjøp som sendte til meg, og tastet inn kortnummer osv. Men betalingen ble avvist. Så da har jeg vel ikke noe å bekymre meg for?

    - Anonym - 29-01-2016 20:18 CET

    Da høres det nok ut som det skal gå bra ja. Hvis du vil være på den sikre siden kan du kontakte banken din og spørre dem.

    - Øystein Schmidt - 29-01-2016 22:29 CET

    Jeg gjorde det, og de sa at jeg måtte sperre kortet. Så det er gjort.

    Ingen reservasjon har forekommet fra kontoen min. Er jeg nå helt trygg fra denne svindelen? Eller har man opplevd at kontoen kan tappes i ettertid selvom reservering ikke har funnet sted enda? At det tar litt tid før det er reservert siden det er andre som bruker "kortet".? Fordi det er en annen måte å bruke kortet på og fordi det kanskje skjer i utlandet?

    - Anonym - 29-01-2016 22:49 CET

    Høres ut som du kan være trygg nå ja. Følg med kontoen din en liten periode slik at du blir 100 prosent sikker.

    Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef Elkjøp Nordic

    - Øystein Schmidt - 29-01-2016 23:00 CET

    Til anonym som tastet inn kortnummer. Har du tastet inn disse detaljene på en falsk side har dine kortdetaljer nå høyst sannsynlig blitt kopiert. Å gi deg en melding om at "betalingen har blitt avvist" er trolig bare en måte å få deg til å senke skuldrene og at tro at ingen skade er skjedd. Og det er det heller trolig ikke - enda. Husk at kortdetaljene er statiske. Så lenge kortet er gyldig vil detaljene fungere om en uke, en måned, 6 måneder, etc. Om du sperrer kortet en liten periode, men så åpner kortet igjen er detaljene enda de samme.

    Anbefaler deg å skaffe nytt kort med nye detaljer, og sperre/slette det gamle.

    - Anonym - 30-01-2016 01:01 CET

    Jepp, skjønte det etterhvert:) Kortet er selvsagt sperret for alltid, og et nytt kort er på vei. Men kontonummeret forblir det samme.

    - anonym - 30-01-2016 08:25 CET

    Med de detaljene de har fått har de da fått tilgang til kontonummeret? Med kontonummer og navn kan de enkelt få tak i personnummer/fødselsnr og dermed lure banken ?

    - anonym - 30-01-2016 09:11 CET

    Denne falske tilbudsmail er fortsat aktiv, har fået i dag. Kunne Elkjøp sende mail til alle tidligere kunder med advarsel? Fandt den jo her, men det tog lidt tid og siden ser ok ud, bortset fra, at tilbuddet lyder for godt til at være sandt.
    mvh

    - Else - 08-03-2016 13:57 CET

    Hei
    Ingenting er gratis, folk må forstår dette....

    - Thas - 10-03-2016 16:48 CET

    Jeg kan bare ikke fatte at oppegående mennesker går på limpinnen med en mail der det står at de kan få en iPhone til kr. 5. Og så oppgir de visa kort info. Og månen er en gul ost, det vet jo alle.

    - Øyvind - 11-03-2016 03:54 CET

    Elkjøp <nieuwsbrief@mailer.klanten.online> hevder 8 mars 2016 at jeg er 1 av 10 som skal få en Samsung 55" Smart LED-TV for kun 5 kr. Heldiggrisen!! Håper dere får tak i disse idiotene som spamer Junk boksen min.

    - Ove - 11-03-2016 08:35 CET

    mottar mailer daglig angående dette.dette er ikke noe problem,bare hyre inn han hackern som det står om i avisa å få disse svindlerne ruinert.

    - harald - 12-03-2016 06:28 CET

    Når det dukker opp slike mailer, hvilken adresse vil dere at vi skal videresende disse til? De fleste banker og andre større aktører, og dere er en større aktør, har en mottaker for slikt, slik at de kan jobbe med å få stoppet phishing.

    - Thea - 17-03-2016 07:52 CET

    Hei Thea og takk for godt spørsmål. Du kan godt sende dem til oystein.schmidt@elkjop.no så skal jeg kunne videresende. Vi setter pris på all hjelp her så tusen takk!

    - Øystein Schmidt, Kommunikasjonssjef - 17-03-2016 10:30 CET

    Informasjon om Newzoutlet.com:

    http://www.scamadviser.com/check-website/newzoutlet.com

    Sitering:

    --------

    Owner Country : Hidden
    Website Location : Panama

    Probable website origin :-
    88%; Unknown
    9%; United States
    2%; Panama
    2%; Uruguay

    Notes:-
    [Alert Result] The owner of the website is using a service to hide their identity
    [Alert Result] This registrar is used by a high % of spammers and fraud sites
    [Alert Result] This website is 47 Days old
    [Alert Result] The website expected life (366 days) is relatively short.
    [Alert Result] The website appears to be less than six months old

    Analysis Details:-
    Although this website appears to be based in Panama there are other countries involved and you should review this information carefully and decide if it is as you expect.This webite is very new , and as such doesn't have an online reputation yet. As with all new businesses , we suggest that you take care and if necessary get in contact with the owners before placing an order of value.
    This site is using an anonymous service - which prevents us from identifying the site owner. This can sometimes be just so that the owner does not receive spam, but be aware that many scam sites use this as a method to hide their identify. If this is an ecommerce site - we would suggest you confirm the business address with the website owners.

    The website has been newly registered with a short life expectancy, which follows the pattern used by many fraudulent and fake selling websites. Please be vigilant and take extra care before providing any payment information.
    -----

    - Donald Duck - 18-03-2016 13:38 CET

    Fikk mail idag om at jeg var en av 10 heldige som hadde vunnet en 55" tv.

    - Monica - 19-03-2016 10:24 CET

    Jeg fikk opp en side på Facebook der det stod noe om at jeg kunne få 1000 kr hvis jeg fant et påskeegg.er dette sant ?

    - Christoffer - 22-03-2016 21:17 CET

    Fikk følgende e-post i går (har prøvd å kopiere inn innholdet)

    {[{dataset_1,EmailAddress}]}, du har vunnet en Samsung 55" Smart LED-TV fra oss. Gratulerer!
    Hvis du ikke lenger ønsker å motta våre tilbud klikk her



    Kjære Contact e-mail ,

    10 kunder fra hele landet har blitt valgt ut i vår mest sjenerøse promotering i 2016. Og du er en av disse 10 utvalgte.

    Vi gir bort 10 x Samsung 55" Smart LED-TV for kun 1 kr*
    * Hvorfor ikke gratis? Hvorfor én krone?
    Vi tar kun 1 kr for frakt og forsendelse.

    De 10 utvalgte heldige kundene er:




    BEKREFT NÅ

    DanielNilsen2@gmail.com
    bekreftet 15 sekunder siden
    Oliverlund1@hotmail.com
    bekreftet 27 minutter siden
    Isabsk2@private.no
    bekreftet 42 minutter siden
    Williak@sam.com
    bekreftet 1 time 40 minutter siden
    Nilshåkan0@hotmail.com
    bekreftet 2 timer 08 minutter siden
    Amandagirl2@gmail.com
    bekreftet 3 timer 34 minutter siden
    Hedi213453@norge.no
    bekreftet 4 timer 15 minutter siden
    {[{dataset_1,EmailAddress}]}
    Ikke bekreftet Samsung






    FÅ DIN SAMSUNG TV NÅ






    DETTE ER ELKJØP

    Du visste kanskje at Elkjøp av Nordens største elektronikkforhandlere. Visste du at vi har vedtekter som sier at vi skal ha det gøy på jobb? At vi har egen skole? At lageret vårt har egen toglinje? Elektronikkeventyret startet i Norge med 33 handlere i 1962, og teller nå 10 000 engasjerte mennesker i Norden.

    JOBB OG KARRIERE

    "Vi skal ha det gøy", sier vår kulturplakat. Og det har vi! Hverdagen som elkjøper byr på sterk bedriftskultur, stor innsatsvilje og hardt arbeid. Vi er opptatt av å ta vare på hverandre som kolleger og dyrke talentene våre. Vi har en egen skole og bruker rundt 50 millioner kroner på opplæring årlig.

    VI ELSKER TEKNOLOGI!

    Elkjøpere er nok over gjennomsnittelig interesserte i teknologi. Vi har tusenvis av produkter i butikkene våre, egne messer, opplæring med de store leverandørene, tester alt av dingser - og elsker nyutvikling. Vi deler gjerne denne kunnskapen! Finn de perfekte løsningene for akkurat deg sammen med oss.



    - Tone Cecilie Røssum - 29-03-2016 12:14 CEST

    moren min fikk en mail hvor hun kunne vinne kjøkken det var noen skrivefeil og kortet ble fylt ut av seg selv så det var litt mistenkelig :O

    - tobias - 13-04-2016 19:26 CEST

    dfkmdvnu8sfnvbfv80fvhbnpfvnbpefheprbneagy0rpe

    - bob - 13-04-2016 19:27 CEST

    Hahaha!

    - Ma.El-82 - 14-05-2016 08:49 CEST

    Det er lett å avsløre at det er svindel. Elkjøp gir aldri noe bort gratis,

    - Per A. Prytz - 20-05-2016 11:18 CEST

    Jeg har idag mottatt en mail fra elkjop(mail@coconutunited.com om at jeg har blitt trukket ut som en vinner av et gavekort fra dere. Regner med at dette er svindel.

    - Anne Berit - 09-07-2016 20:10 CEST

    Hei folkens og takk for mange gode kommentarer.

    Jeg vil tro at alle eksemplene dere lister opp her er falske sider som svindlere står bak. Viktigste er å se på avsenderadressen på mailene dere får. Er de lange og rare - og ikke slutter på "@elkjop.no" - så kan dere være ganske sikkert på at det er tull.

    Når det gjelder falske Facebook-sider så er de ofte veldig "tynne", altså inneholder de ikke mye stoff og bilder etc. Vår ekte side på FB har masse stoff og man kan se at det har vært aktivitet der i måneder og år.

    Les saken ovenfor her. Den hjelper dere å gjennomskue det aller meste av lureri som kommer. Ring kundeservice på 81532000 hvis dere er i tvil.

    - Øystein Schmidt - 04-08-2016 10:54 CEST

    Fra: <erasmuspruett3336549@aol.com>
    Dato: tirsdag 25. juli 2017 19:10
    Emne: Elkjøps julikonkurranse

    Kjære verdifulle kunde

    På grunn av deg vokser Elkjøp mer og mer, og mot slutten av året kommer vi til å åpne vår 120. butikk.

    Det er fantastisk å se hvordan selskapet vårt er så elsket rundt omkring i Norge, og vi vil gjerne takke deg ved å avholde en begrenset premiekonkurranse.

    120 stk. Apple iPhone 7 vil bli gitt bort i løpet av vårt korte arrangement, og du har blitt plukket ut til å motta en!

    For å motta premien din kan du besøke følgende nettsted i løpet av de neste 72 timene: https://goo.gl/DXLm2g

    Med vennlig hilsen
    Elkjøp, konkurranseavdelingen

    - B_gt. - 25-07-2017 19:38 CEST

    Ny runde med elkjøp tilbud i dag - Gi 39 kr og du får 3000 kr i gavekort - kom i mailboksen min i dag. Håper ingen går på den.

    - Ingrid Wiik - 26-07-2017 13:29 CEST

    26/7-2017
    Mottatt en SMS nå med teksten `Gratulerer! Du har blitt valgt ut til å motta et Elkjøp gavekort på 300kr. Bètal kun 49 kr. Bekreft her:`
    bit.ly

    HVA ER DETTE?????

    - MONICA ØSTERVOLD - 26-07-2017 14:27 CEST

    Mottok nettopp SMS fra "Elkjøp":
    "Gratulerer! Du har blitt valgti til å motta et Elkjøp gavekort på 3000 kr.
    Betal kun 49 kr. Bekreft her:"
    (vedlagt link til best-gift-prices.com hvor man skal skrive inn adresse.)
    Denne nettsiden utgir seg for å være Elkjøp.

    - Stefan Hau - 27-07-2017 14:04 CEST

    I går fikk jeg SMS:
    Gratulerer Irene
    Du har blitt valgt til å motta et Elkjøp gavekort på 3000 kr.
    Bekreft her: winnorge.com/sjcPS

    Avmeld:
    unreg.me/s/sjcPS

    - Irene - 01-08-2017 15:10 CEST