Følg Elkjøp Norge

Black Friday: Doblet salget i natt!

Pressemelding   •   nov 23, 2018 06:59 CET

Elkjøp doblet salget sammenlignet med i fjor under starten på årets Black Friday-salg. Foto: Ketil Martinsen/Elkjøp

Elkjøp-sjefen: - En helt rå natt! 
Elektronikkglade kunder handlet for titalls millioner i løpet av natten da årets Black Friday-salg startet med et smell i går kveld.


I løpet av kvelden og nattetimene har det vært over 300 000 innom elkjop.no som har handlet hjem elektronikk for titalls millioner kroner. Og elektronikkjeden er naturlig nok strålende fornøyd. En entusiastisk Fredrik Tønnesen kan melde om en ekstremt god morgen med glade ansatte, fornøyde kunder og dobling av salget sammenlignet med samme periode i fjor.


- Denne natten har vært magisk. Det å se ansatte som har jobbet knallhardt frem mot akkurat denne dagen, for så å se at det blir så vellykket – det er fantastisk. Sammenlignet med samme timene i fjor har vi doblet salget. Det betyr at vi har truffet rett og at kundene våre er fornøyde, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, grytidlig fredag morgen.

- Det var bare en helt rå natt, legger han til.

Nervøse før de trykket på «GO»

Elkjøp-gjengen som var samlet på deres nye hovedkontor i Nydalen i går kveld, innrømmer at nervene satt godt plantet i magen da det var tid for å starte Black Friday-salget på elkjop.no kl. 21:00.

- Vi visste at vi hadde gjort en solid jobb med å stressteste IT-systemene våre før salgsstart i går.
Allikevel tror jeg at vi alle holdt pusten. Som forventet hadde vi en enorm pågang, særlig frem mot midnatt, men med en tredobling av kapasiteten på våre servere klarte vi å håndtere trafikken utover natten. Vi hadde noen utfordringer tidlig på kvelden, men dette løste seg heldigvis etter noen timer.

Tilbakemeldingene jeg har sett så langt tyder på at de fleste kundene våre er fornøyde og fikk handlet produktene de hadde planlagt for på nett, sier en fornøyd Tønnesen.

- Nå er det bare å brette opp ermene og ta imot kundene våre som venter på å komme inn til butikkene våre, med store smil og servicen de fortjener.

Trenden fra i fjor fortsetter

I natt har de mest populære produktene vært store TV-er, telefoner og laptoper, ifølge Elkjøp-sjefen.

- Det er interessant at trenden vi ser i år er tilnærmet lik som i fjor. Vi så også i løpet av natten at flere av våre kunder klikket hjem espressomaskiner, kjøkkenmaskiner og varmepumper. Av hvitevarer er det desidert vaskemaskiner, tørketromler og kjøleskap som er de mest populære varegruppene. Dagen er ennå ung og det blir spennende å se hva slags elektronikk og teknologi som blir vinnerne utover dagen, sier Tønnesen.


Ingen skam å snu

Elkjøp oppfordrer kundene sine til å sjekke priser på forhånd og samtidig være klar over at det er helt greit å angre seg.

- Vi ønsker at kundene våre skal være sikre på at de har gjort en god handel, derfor oppfordrer vi alltid forbrukerne til å orientere seg om pris før man bestemmer seg for et kjøp. Og skulle man bli for ivrig og ombestemme seg, kom innom oss. Vi har 50 dager åpent kjøp og prismatch, oppfordrer Fredrik Tønnesen. 

- En helt rå natt, sier en fornøyd Fredrik Tønnesen etter kickstarten på årets Black Friday-salg. Foto: Ketil Martinsen/Elkjøp.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.