Følg Elkjøp Norge

Elkjøp gir 2,7 tonn klær (!) til Fretex

Pressemelding   •   feb 08, 2018 07:00 CET

Snart er 2,7 tonn med nye Lefdal-skjorter på vei ut av landet. Foto: Fretex

Tekstiler er kanskje ikke det du forbinder med Elkjøp? Men dette samarbeidet har en ganske så logisk forklaring. 

I starten av januar ble Lefdal slått sammen med Elkjøp, og de røde Lefdal-skjortene byttet ut med Elkjøp-blå. Dermed satt elektrokjeden igjen med nye skjorter til en verdi av 1,2 millioner på lager. Nå bistår Fretex med å skaffe disse nye eiere. 

- Vi er kjempeglade for at Fretex ønsker å hjelpe oss med å få sendt de røde skjortene til noen kan ha god bruk for dem. Det strider imot verdiene våre å kaste produkter som kan gjenvinnes, og det gjelder i høyeste grad også tekstiler, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp Norge.

- Fantastisk bra for miljøet

Fretex jobber for å bidra til et bedre miljø gjennom blant annet å øke bevissthet rundt gjenbruk og økt fokus på gjenvinning.

- Vi er veldig glade for at vi kan sende skjortene vi har fått av Elkjøp til en av våre faste kunder i Polen som sorterer og videreformidler klærne til lokale butikker. Dette er fantastisk bra for miljøet og for det øvrige arbeidet vi gjør i Fretex/Frelsesarmeen, sier Trond Bøe, daglig leder i Fretex International.

Han oppfordrer samtidig andre bedrifter til å gjøre det samme som Elkjøp og gjøre en innsats for miljøet.

Jobber for en bærekraftig hverdag

Selv om donasjonen av skjorter ikke er noe Elkjøp kommer til å gjøre på fast basis, har selskapet en rekke flere tiltak for å drive mer bærekraftig.

- Vi har gode ordninger for resirkulering av elektronikkavfall, som vi tar imot i alle varehusene våre. Vi oppfordrer alle til å ta en sjekk i skuffer og skap og ta med gammel elektronikk til oss neste gang de skal innom – eller bare ta turen i ens ærend, oppfordrer Schøyen Bergly.

- Da får vi gjenbrukt ressursene og hindrer samtidig at dette havner i restavfallet.

Mindre plast og støtte til en god sak

Plastposer er et annet område hvor elektrogiganten har tatt grep.
- Vi får mer miljøvennlige bæreposer med 30 prosent resirkulert materiell, i tillegg til å ha lansert flergangsposer du kan bruke om og om igjen. Vi ser også at antall poser som går ut fra butikkene våre har sunket kraftig etter at vi begynte å ta betalt for dem. Det vi får inn av dette salget, går i tillegg til en god sak: I sommer lanserte vi Elkjøpfondet som jobber for å bidra til å hindre digitalt utenforskap.

Fondet støtter tiltak og organisasjoner med produkter, veiledning eller donasjoner.
- Hovedmålet vårt er å spre den digitale kompetansen, bidra til mindre ulikheter i samfunnet og på denne måten hindre at folk blir stående utenfor, sier Madeleine Schøyen Bergly. 

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 34,2 milliarder i regnskapsåret 2016/17. Driftsresultatet var NOK 1.006 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.