Følg Elkjøp Norge

Elkjøp inviterer Norge til «Teknotrøbbel»-hjelp

Pressemelding   •   okt 21, 2019 13:49 CEST

Opplever du teknotrøbbel? Elkjøps ferske rapport om digitalt utenforskap viser blant annet at én av tre ikke henger med i den teknologiske utviklingen. Foto: Unsplash.com

I en fersk undersøkelse kommer det frem at 1 av 3 synes det er vanskelig å henge med i den teknologiske utviklingen. Den 24. oktober gjennomfører alle Elkjøp-butikker «Teknotrøbbeldagen» for å gjøre noe med utfordringen. 

– Teknologi gir oss fantastiske muligheter, men ikke alle henger med. Vi ser konturene av teknologiske klasseskiller i Norge. I Elkjøp føler vi på et ansvar for å bidra til å løse utfordringen, fordi vi selger teknologi, sier Elkjøp-sjef Fredrik Tønnesen.

Torsdag 24. oktober inviterer han og de 4000 Elkjøp-ansatte til en hjelpeinnsats av de sjeldne, og hvem som helst kan besøke varehus over hele landet for å få hjelp med teknologi. Tønnesen håper med dette at Elkjøp kan være med å gjøre en forskjell.

– Målet er at kundene våre går ut fra butikkene med produkter de nå kan bruke, har økt forståelse for eller kanskje til og med er blitt spesialist på, forteller Tønnesen og legger til:

– Sliter du med å forstå teknologispråk, har du en telefon du sliter med, eller kunne tenke deg å bli en bedre bruker på PC? Du er velkommen, uansett hvor produktene dine kommer fra.

– Sterkt engasjement

I tillegg til at alle butikker i Norge åpner for å bistå kunder med teknologi, gjennomfører flere varehus egne initiativer.

– Våre ansatte har tatt dette på alvor, og jeg er veldig glad for å se at engasjementet for å hjelpe er så stort. En rekke varehus har funnet på kreative og gode tiltak for å hjelpe kundene ytterligere. Blant tiltakene er gratis rens av PC-en, lave priser på servicetjenester, konkurranse med en «Elkjøper for en dag» som premie, klasseromsundervisning og Apple-kurs, sier Tønnesen.

Økte klasseskiller

«Teknotrøbbel»-undersøkelsen som gjennomføres av Elkjøp årlig, viser at hver fjerde nordmann mener forskjeller i tilgang til og kunnskap om teknologi har skapt økte klasseskiller.

– Vi er mange som har et ansvar for å bidra til å redusere dette gapet, og dette klasseskillet, sier Tønnesen.

Undersøkelsen fant også at:

  • To femtedeler har produkter de ikke vet hvordan de skal bruke.
  • Én av fem opplever at de går glipp av ting fordi de ikke kan nok om teknologi.
  • Én av fem vet ikke hva en app er.
  • To av fem synes det teknologiske språket har blitt så komplisert at det er vanskelig å henge med.
  • Hver tredje sier de ville hatt mer kontakt med familiemedlemmer over 75 år om de eldre var mer aktive på sosiale medier. 

Hele undersøkelsen finnes her. 

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for NOK 38,3 milliarder i regnskapsåret 2018/19. Driftsresultatet var NOK 1.228 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.