Følg Elkjøp Norge

Elkjøp Nordic satt Black Friday-rekord – igjen!

Pressemelding   •   nov 24, 2018 08:43 CET

I snitt gikk det varer for en million kroner i minuttet ut av Elkjøps 400 butikker

Black Friday ble nok en gang en stor suksess for Elkjøpkonsernet i Norden. I løpet av ett døgn omsatte kjeden, på nett og i mer enn 400 butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland for 1,46 milliarder kroner. Størst omsetning hadde butikkene i Sverige som solgte forbrukerelektronikk for 525 millioner kroner, etterfulgt av Norge med 429 millioner, Danmark med 313 millioner og Finland som omsatte for 201 millioner.

Under Black Friday i fjor satte Elkjøp ny handelsrekord med en omsetning i hele gruppen på mer enn 1,3 milliarder kroner. Aldri før hadde én butikkjede i Norden solgt like mye på én dag. I år tangerte Elkjøp sin egen rekord.

- I snitt omsatte vi for én million kroner i minuttet i 24 timer – det er helt rått! Black Friday har blitt vår aller største handelsdag, og den har kommet for å bli. Høysesongen startet med Singels’ Day 11. november, og fortsetter etter Black Friday med innspurten til julen. Vi tror ikke at folk har handlet fra seg, så vi tolker dette som et godt tegn når vi snart går inn i julehandelen, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Elkjøp Nordic.

Handelsdager som Singles’ Day og Black Friday har blitt viktige for kjeden, som omsetter forbrukerelektronikk for nesten 40 milliarder kroner i året over hele Norden. Det er store volumer som går ut av butikkene denne dagen.

- Storselgere i år var store TV’er, mobiltelefoner og pc. Vi merker at mange har ventet til Black Friday for å kjøpe ting de uansett skulle ha. Mange har ventet på gode Black Friday-tilbud for oppgradere hjemmeelektronikken. De færreste kjøper kjøleskap på impuls, sier Semlitch.

Selv om Elkjøp har 50 dagers åpent kjøp på alle varer, tror ikke Semlitch det ble handlet mange julegaver på Black Friday.

- Noen benyttet seg sikkert av noen gode tilbud på julegaver, men storselgerne tyder på at dette for det meste er en handledag der folk kjøper ting de trenger til huset – og kanskje noen gaver til seg selv. Undersøkelser vi har gjort viser at omtrent to tredjedeler av norske forbrukere vurderer elektronikk som julegave, men da gjerne litt mindre ting som smartklokker, nettbrett og mobiltelefoner, sier Semlitch.

Elkjøp oppfordrer alle som har gamle og ødelagte produkter liggende hjemme til å levere utstyret til resirkulering i butikkene.

- Jeg tror ikke mange vet det, men vi tar imot alt elektronisk avfall- uansett om det er kjøpt hos oss eller ikke – for sikker behandling og resirkulering. Dette er både et myndighetskrav, og ikke minst noe som vi som selskap er opptatt av – at vi tar et ansvar for bærekraftig forbruk innenfor vår bransje, påpeker Semlitch

Totalt samlet Elkjøps butikker inn mer enn 270.000 tonn elektronisk avfall i fjor. Dette går til resirkulering og blir med tiden nye produkter. For Elkjøp er det viktig at avfallet behandles sikkert og ikke havner på dynga, hverken her hjemme eller i utlandet.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.