Følg Elkjøp Norge

Elkjøp-sjefen: - Gjør meg trist

Pressemelding   •   mai 22, 2019 06:00 CEST

- Vi har alle et felles ansvar for å jobbe mot netthets, sier Elkjøp-sjef Fredrik Tønnesen. Foto: Ketil Martinsen

1 av 3 sier at netthets har ført til at de ikke lenger vil dele meningene sine på nett og sosiale medier, ifølge Amnesty. Nå går Elkjøp til kamp mot netthat sammen med organisasjonen No Hate.

- Disse tallene gjør meg trist, og vi har alle et felles ansvar for å jobbe mot netthets. Det er sannsynlig at også våre produkter brukes som redskap av de folkene som skaper hat på internett, noe som gjør at vi føler et ansvar for å bidra til en løsning på problemet, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Elkjøp-sjefen er glad for at No Hate, under ledelse av Preben Carlsen, nå har tatt et realt tak for å bekjempe netthat. Preben Carlsen, grunnlegger av No hate, mener det er viktig at store aktører som Elkjøp bidrar inn.

- Vi er veldig glade for at Elkjøp og Elkjøpfondet tar ansvar og engasjerer seg i kampen mot netthat. Elkjøp er en viktig aktør, og deres deltakelse bidrar til å åpne dører hos andre samarbeidspartnere. Vi har den siste tiden jobbet med å mobilisere organisasjonslivet i Norge, utviklet nye verktøy som skal gjøre det enklere å beskytte seg mot netthat, innhentet ny innsikt og jobbet med å få flere politikere til å engasjere seg, sier Carlsen.

Folk havner utenfor

Elkjøp jobber med å bekjempe digitale gap i samfunnet, et problem som har kommet snikende på grunn av at teknologien har gått så kjapt fremover. Dette har ført til at ikke alle klarer å henge med, og ta i bruk det som mange av oss tenker på som hverdagsteknologi.

- Elkjøpfondet har siden 2017 jobbet for å bekjempe teknologisk utenforskap. Netthat er en viktig årsak til det motsatte, da stadig flere føler seg utrygge på nett og dermed skremmes bort fra den digitale samfunnsdebatten. Dette er med på å skape det digitale gapet vi så sterkt ønsker å minske, sier Fredrik Tønnesen.

- Rydder i dritten

No Hate-gründer Preben Carlsen støtter Elkjøp-sjefen sine utsagn og oppfordrer folk til å bidra på Rusken-aksjonen 28. mai, hvor kommentarfeltene skal ryddes for søppel.

- Vi skal sammen skape én dag i året der vi engasjerer folk til å delta i diskusjoner, si fra om at hatefulle meldinger ikke er greit og uttrykke støtte til de som utsettes for netthat. Nå har vi fått med oss over 30 ulike organisasjoner på Rusken på nett, og den kraften tror vi kommer til å utgjøre en forskjell. Vi skal bruke Rusken-aksjonen til å skape et stort engasjement mot netthat og tilgjengeliggjøre de andre løsningene vi har utviklet underveis i dugnaden vår, sier Preben Carlsen.

Rydder kommentarfeltene: Preben Carlsen oppfordrer folk til å bidra på Rusken-aksjonen 28. mai. 

Bli med på Rusken og gjør en forskjell på nett den 28. mai.
Meld deg på her.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.