Følg Elkjøp Norge

Elkjøp sponser landslaget – i eFotball

Pressemelding   •   jan 31, 2019 15:16 CET

fra venstre: Nils Martin Øyo, Elkjøp; Mats Theie Bretvik, Norges Fotballforbund; Anders Rasmussen, landslagspiller; Torkil Sagafos, Elkjøp

Elkjøp Norge går fra januar inn som sponsor for det norske eFotballandslaget, gjennom en eksklusiv avtale med Norges Fotballforbund. Med dette blir Elkjøp en viktig samarbeidspartner for utviklingen av offisiell esport generelt, og eFotball spesielt, i Norge.

- Med den raskest voksende fanbasen i sportsverden er esport i ferd med å bli mainstream. Mens kanaler som Twitch og Youtube-gaming har flere seere enn HBO, Netflix og ESPN til sammen, anslår Goldman Sachs at e-sport vil være en større TV-idrett enn NFL innen 2022. For oss er gamere en viktig målgruppe. Ikke bare er de kresne innkjøpere av gamingutstyr i dag, men vi vet at de også blir storforbrukere av forbrukerelektronikk i fremtiden. Å knytte oss opp imot de norske esportlagene, og særlig FIFA, allerede i dag er viktig og riktig for oss, sier Nils Martin Øyo, gamingansvarlig i Elkjøp Norge.

Dette er det andre esport sponsoratet Elkjøp går inn i på relativt kort tid, og det er flere grunner til at selskapet velger å gå inn i et samarbeid med NFF. Internasjonalt skjer det store ting på esportfeltet. Blant annet har FIFA etablert en egen eWorldCup. Ute i Europa har det blitt etablert egne nasjonale eFotballligaer i blant annet Tyskland, Spania, Storbritannia og Danmark. Flere norske eliteserielag har allerede begynt å posisjonere seg. Vålerenga/Nordavind har så langt vært lengst fremme, men nylig signerte også Brann sin aller første FIFA-spiller.

- Fotballspillet FIFA er et av de aller mest populære spillene i Norge. Det skaper stort engasjement både blant våre ansatte og de som kun spiller hjemme i sofaen. Det er jo de som egentlig - hvert fall i sitt eget hode - er Norges beste FIFA-spiller, sier Øyo

FIFA er kanskje den delen av esporten som best skaper broen mellom «vanlig» sport og esport. Dette er noe bransjen mener kan være med påå knuse litt myter for esport generelt. Elkjøp har allerede et godt samarbeid med Nordavind som dekker resten av esporten godt.

-Det er alltid noe spesielt med et landslag, og at flere klubber startet sitt esporteventer gjennom FIFA19 tror vi at det vil være et spesielt bra vindu for å introdusere enda flere til esport. Dette samarbeidet åpner for å gjøre aktiviteter rundt FIFA i våre butikker, og vi kommer i løpet av våren blant annet til å samarbeide med Sony Mobile om å ha en egen Elkjøp-turnering som vil være en del av kvalifiseringen til NFFs Norgesmesterskap. Samarbeidet med Sony Mobile er utrolig spennende da deres Xperia telefoner retter seg spesielt mot gamerne. Det kommer til å bli kanonbran når Sony Mobil kommer til å være til stede med sine nyeste Xperia telefoner under Elkjøp-turneringen. Det kommer garantert til å bli en opplevelse, avslutter Øyo.

Norges Fotballforbund er også meget godt fornøyd med avtalen.

- Det har vært en lang prosess, men vi er veldig godt fornøyd med å få Elkjøp med på laget. Og sammen med Sony Mobile kommer dette til å bli et meget bra samarbeid. Elkjøp deler våre ambisjoner når det gjelder å utvikle eFotball i Norge, Europa og resten av verden, sier ansvarlig for eFotball i NFF, Mats Theie Bretvik. 

Allerede denne helgen viser TV2 Sumo nordisk mesterskap i eFotball.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.