Følg Elkjøp Norge

Elkjøp tok grep – vant historisk pris

Pressemelding   •   mar 07, 2018 15:57 CET

Under Franchisekonferansen vant Elkjøp prisen "Årets franchisekjede".

Elkjøp stakk av med prisen «Årets Franchisekjede» under tidenes første Franny Awards onsdag. – Vi har tatt solide grep for å bli enda bedre her, sier Elkjøp-sjefen.


Prisen ble delt ut under årets utgave av Franchisekonferansen.

- Våre franchise-butikker har alltid vært en viktig del av kjeden vår. Derfor har det blitt tatt noen solide grep det siste året for å sikre lønnsomheten og utviklingen av våre butikker. I en konkurranseutsatt og tøff bransje er vi avhengige av å ha en åpen dialog og et godt samarbeid med våre franchisetakere. Det er på denne måten vi settes i stand til å skape solide resultater, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Noen av kriteriene som ligger til grunn for vurderingen av prisen er økonomisk utvikling, franchisetagernes tilfredshet, evnen til fornyelse og tilpasning til nye rammer samt holdninger til samfunnsansvar, etikk- og miljøspørsmål.


Foreslått av sine egne

Nominasjonen til «Franny Awards» kom fra Elkjøps egne franchisetakere, noe som gjør Elkjøp-sjefen litt brydd.

- Jeg er veldig stolt og ydmyk over at det er våre egne ansatte som har nominert. Det er alltid godt å få bekreftet at man tar de riktige avgjørelsene, forteller Tønnesen, som mener prisen er en annerkjennelse for dagens franchise-modell hos Elkjøp og betingelsene som ligger i den.


Elkjøp startet som franchise

Franchisemodellen har spilt en viktig rolle for Elkjøp helt fra kjedens spede start, og da elektroaktøren så dagens lys i 1962 bestod den utelukkende av franchisebutikker.

Elkjøp-sjefen legger da heller ikke skjul på at franchise fremdeles er en viktig del av kjedens virksomhet, spesielt siden 63 av Elkjøps 139 butikker i Norge er franchise. 


Tok grep

I 2017 forbedret Elkjøp Norge betingelsene for sine franchisetakere, et grep de nå bærer frukter av.

- Vi har fullt fokus på varehusenes lønnsomhet, hvordan utviklingen er og hvordan franchise-butikkene på best mulig måte kan ivareta vår merkevare. Det er fortsatt masse potensiale å hente ut hos handlerne våre og hos oss, sier Fredrik Tønnesen.

Franchisekonferansen arrangeres hvert år av aktøren FranchiseArkitekt, som hjelper bedrifter med kompetanse knyttet til franchise. Også Virke er med på laget. Hovedmålet med konferansen er å fremheve dyktige aktører som har stor suksess med franchisedrift i Norge.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 34,2 milliarder i regnskapsåret 2016/17. Driftsresultatet var NOK 1.006 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.