Følg Elkjøp Norge

Gassgrill stadig mer populært - kull på kraftig retur

Pressemelding   •   jul 08, 2015 07:15 CEST

Biffen og pølsa på sommergrillen blir i større og større grad tilbredt ved hjelp av gass. Salget av kullgriller er halvvert siste to år.


Gassgrillen er i ferd med å bli Ola og Kari Nordmanns soleklare førstevalg ved utendørs matlaging om sommeren. Det viser ferske salgstall fra Elkjøp.

- Grilling med gass blir bare mer og mer populært og andelen gassgriller steg fra 53 prosent til 63 prosent fra 2013 til i fjor. Ser man på salgstallene fra sesongen så langt i år er hele 69 prosent av de grillene vi selger gassdrevne, sier Espen Nordheim, innkjøpsansvarlig for grillprodukter hos Elkjøp.

Og samtidig som grillende nordmenn gir stadig mer gass, er salget av den tradisjonelle kullgrillen halvert på to år.

- I 2013-sesongen valgte 30 prosent av grillkundene våre i Norge å kjøpe kullgriller, i fjor var fasit på 21 prosent mens andelen så langt i år er nede i 16 prosent, sier Nordheim.

Han mener årsakene til at gassgrillene vinner over kullvariantene blant annet er det faktum at nordmenn kjøper større og større griller og at gassgrillene er mer praktisk i bruk enn kullgrillene.

I tillegg har nordmenn etter hvert erfart at mat tilberedt med gass ikke nødvendigvis smaker mindre grillet enn om man bruker kull.

Last ned video: Lekkasje fra gasslangen? Slik klargjør du grillen


Nordmenn er gasskongene i Skandinavia

Også i våre naboland Sverige og Danmark er gassgrillene på offensiven. Samtidig viser tallene at nordmenn er klart i tet hva gjelder bruk av gass til matlaging ute.

- I Danmark velger nå 61 prosent av grillkundene våre en gassgrill mens 25 prosent fortrekker kull. Fasit for svenskene er 40 prosent gass og 35 prosent kull. Spesielt i forhold til svenskene ser vi altså at vi har helt andre preferanser hva gjelder griller her hjemme i Norge, sier Nordheim.

I Sverige velger i tillegg 25 prosent av kundene elektrisk grill, mens denne typen bare lokker 14 prosent norske kjøpere og 15 prosent danske.


Minigrill og engelsk kokk blant favorittene

Blant årets nykommere på grillmarkedet finner man blant annet minigrillen Summer BBQ og de nye grillene fra TV-kokken Jamie Oliver. Disse har begge solgt bra så langt denne sesongen.  

- Summer BBQ er en liten gassdrevet grill som kan være et alternativ til dagens engangsgriller, mens Jamie Oliver-grillene er designprodukter som har 10 års garanti. Sammen med grillene fra Weber, som alltid er like populære, er dette blant sommerens grillfavoritter, avslutter Nordheim.

Les mer om grillene i Jamie Oliver-serien her


Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar