Følg Elkjøp Norge

Kraftig salgshopp for TV-er før fotball-EM

Pressemelding   •   jun 10, 2016 07:00 CEST

Salget av store TV-skjermer har steget markant i perioden opp mot årets fotball-EM.

Nordmenn vil se store fotballøyeblikk på store skjermer. Salget av TV-er har hatt en markant økning i ukene opp mot fotball-EM, som starter i kveld.


I kveld klokken 21 sparkes sommerens fotball-EM endelig i gang og i første match møtes vertsnasjon Frankrike og Romania til dyst.

Men det er ikke bare landslagene som har forberedt seg til mesterskapet. I ukene opp mot fotballfesten har nordmenn virkelig finpusset formen på sin egen TV-stue.

- Vi har hatt en klar økning i TV-salget de tre siste ukene, og ser man på skjermer over 50 tommer så er oppgangen på over 50 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Samtidig er salget av TV-er over 65 tommer opp med 192 prosent mens de virkelige gigantene på 80 tommer og mer faktisk har hatt en salgsvekst på 400 prosent sett opp mot de samme tre ukene i 2015, sier salgssjef på Lyd&Bilde i Elkjøp, Lars Hoel.


Oppgang for projektor og lydplanker

Han minner om at den sterke veksten har kommet i en periode der store deler av landet har hatt meget pent vær, noe som vanligvis fører til at nordmenn utsetter butikkbesøk og prioriterer uteaktiviteter i stedet.

- Forut for årets Frankrike-EM har vi også sett at det er klart flere som syns en vanlig TV ikke er tilstrekkelig for et stort fotballmesterskap - både med hensyn til bilde og lyd. Salget av projektorer til visning på lerret er nemlig opp med 45 prosent de siste ukene sammenlignet med samme periode i fjor, mens salget av lydplanker har steget nærmere 40 prosent. Nordmenn går med andre ord i større grad for den komplette EM-opplevelsen i egen stue denne gang, sier Hoel.

Elkjøp har også tidligere erfart at TV-salget tar seg opp i forkant av større idrettsarrangementer.

– Vi så det samme forut for forrige fotball-VM samt i forbindelse med Ski-VM i fjor. TV-en er fremdeles det viktigste samlingspunktet for både store og små i stua, og dette merker vi spesielt ved større begivenheter – uansett om det er Johaug eller Ronaldo som skal i ilden, sier Hoel.


Eventyrlig TV-salg hos söta bror

Årets fotball-EM går dessverre uten norsk deltakelse. Samtidig er det ting som tyder på at TV-salget hadde tatt ytterligere av her hjemme dersom Per-Mathias Høgmos menn hadde kommet seg til mesterskapet.

I vårt naboland Sverige, der de kan glede seg til å se Zlatan Ibrahimović & Co. måle krefter mot Europas beste, har nemlig TV-kundene gått regelrett amok de siste ukene.

- Salget av store TV-skjermer har steget med nærmere 1.700 prosent bare i løpet av de siste dagene, uttalte Jessica Wallin hos elektroaktøren Elgiganten til Aftonbladet nylig.

Dermed er det mange svensker som kan benke seg ned førstkommende mandag for å se sine helter i kamp mot Irland på en stor og flunkende ny TV.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 29,8 milliarder i regnskapsåret 2014/15. Driftsresultatet var NOK 947 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.