Følg Elkjøp Norge

No Isolation og Elkjøp går sammen for å hjelpe

Pressemelding   •   okt 29, 2018 09:45 CET

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) sliter mer enn 680.000 mennesker i landet vårt med ensomhet. Med skjermen «KOMP», skal Elkjøp og teknologiselskapet No Isolation bidra til at færre faller utenfor den teknologiske utviklingen.

Elkjøp er godt vant med å tilby kundene sine det aller siste innen elektronikk, men denne type produkt og samarbeid er nytt for elektrokjeden

- Ifølge en undersøkelse vi har gjort sammen med YouGo, mener 34% av alle spurte at dagens teknologi har blitt så utfordrende at det er vanskelig å henge med. Dette må vi ta tak i, og da er vi avhengige av å jobbe med innovative og flinke folk som Karen Dolva, gründer og administrerende direktør i No Isolation, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Skype for bestemor

KOMP er en skjerm med én knapp, som gjør det enkelt å sende bilder, meldinger og videochatte med foreldre og besteforeldre – uten at mottakeren trenger en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin. KOMP-skjermen er tilknyttet en enkel app, som familiemedlemmene håndterer.

- Dette er som å Skype eller snappe med bestemor. Vi ser at mange familier skulle ønske de hadde mer og bedre kontakt med foreldre og besteforeldre, mens teknologien som finnes er ganske komplisert å lære seg. Med KOMP kan de eldre være en del av familiechatten uten å måtte forholde seg til brukernavn, passord, e-post, oppdateringer, touchskjermer og lignende, sier Karen Dolva i No Isolation.
Ifølge studier fra SSB har eldre lavere digital kompetanse enn resten av befolkningen. Gruppen med høy digital kompetanse er lavest i aldersgruppen 67 til 79 år. Det er også i denne aldersgruppen man finner den desidert største andelen av ikke-brukere.

- Vi må ta ansvar

Selskapet No Isolation, som også står bak roboten AV1, er stolte av å kunne tilby KOMP i Elkjøps butikker, som skal gjøre det lettere å knytte sammen analoge besteforeldre og digitale barnebarn.

- Vi er utrolig glade for dette samarbeidet og at Elkjøp ønsker å bidra til at færre i fremtiden skal kjenne på ensomhet. Vi håper og tror at flere vil «kompe» sammen i fremtiden, og bidra til nettopp dette, sier Dolva.

Elkjøp-sjefen mener at ulik tilgang på eller kunnskap om digitale verktøy og teknologi kan føre til ekskludering og isolasjon fra samfunnet.

- Med teknologi som smarttelefon, ser vi at det er store aldersforskjeller. I Norge i 2013 hadde 86 prosent av unge mellom 16 og 19 år smarttelefon, mot 10 prosent av de mellom 67 og 79 år. Ingen skal falle utenfor – og her må vi ta ansvar! Derfor er vi glade for at vi nå har samarbeidspartnere som No Isolation med på laget – hvor de har teknologien og vi har distribusjonen, sier Fredrik Tønnesen. 

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.