Følg Elkjøp Norge

Salget av kjøleprodukter tok helt av i april!

Pressemelding   •   mai 13, 2019 11:51 CEST

Fokuset på et bedre inneklima blir stadig større. Foto: Elkjøp Norge

Elkjøp melder om rekordsalg av kjøleprodukter i april. Sammenlignet med fjoråret, solgte elektronikkjeden nesten dobbelt så mange produkter innen avkjøling og inneklima som samme periode i fjor. 

Air-condition er den store vekstvinneren i Norge, med nesten 10 ganger så mange enheter solgt som i april i fjor.

- Vi fikk jo en smakebit på sommeren i april over hele Norden, og vi så umiddelbart et kjempehopp i salget av air-conditionanlegg, vifter og varmepumper, sier Arnstein Værdal salgssjef i Elkjøp Norge.

Sommeren 2018 var en knallsommer over hele Norden, og kjeden opplevde tidlig et sug etter vifter og andre kjøleprodukter. Både Elkjøp og andre butikker ble utsolgt for en rekke produkter, og noen butikker opererte med ventelister. Det er tydelig at kjedens kunder har lært, og vil sikre seg at de har det de trenger før sommervarmen setter inn for fullt.

- Det var helt vill etterspørsel etter vifter i fjor sommer, og vi opplevde å bli utsolgt på rekordtid. Det virker som nordmenn ikke vil risikere å gå glipp av kjølige rom i år, noe vi ser på etterspørselen. Mange reserverer produkter allerede nå, så vi sørger for å fylle opp lagrene fortløpende nå gjennom mai og juni. Og selv om ikke alle produktene er ute i butikk ennå, er de tilgjengelige på nett, sier Værdal.

Varmepumper som air-condition

Varmepumper har blitt veldig populært, både vinter som sommer. I tillegg til å varme opp hjemmet på kalde vinterdager vil den også fungere som en air-conditioner på sommeren. Varmepumpen vil også bidra til bedre inneklima, samtidig som den er miljøvennlig. Varmpumpene har også blitt smarte og kan styres fra mobilen, noe som gjør den mer energibesparende og ikke minst aktuell for mange å installere på hytta.

- Varmepumper fungerer like godt til å avkjøle hjemmet som å varme det opp, og er en god måte å kjøle ned huset når sommervarmen kommer. Det er en myte at det er dyrt å bruke en varmepumpe som en aircondition, den bruker faktisk mindre strøm på å kjøle ned luften enn å varme den opp om vinteren. I fjor opplevde vi et kjemperush på varmepumper, og utfordringen i fjor sommer var å ha nok folk på plass til å gjennomføre installasjoner. Vi har god tilgjengelighet på alle produktene, men skal du ha varmepumpe til sommeren kan det vært lurt å bestille allerede nå, sier Værdal.

Stor etterspørsel

Salgssjefen forteller videre at de generelt sett har sett en stadig større etterspørsel etter apparater som bidrar til bedre inneklima i norske hjem. I tillegg til luftavkjølere, satser kjeden også stort på luftrensere, luftfuktere (og avfuktere) og smarte dingser som måler og analyserer luftkvaliteten hjemme.

- Vi ser en økende interesse for og bevissthet om luftkvalitet og inneklima. Moderne hus er veldig tette, noe som isolert sett er bra for strømforbruket, men som kan ha negativ innvirkning på folks helse. Der kommer klimaprodukter som luftrensere, luftfuktere og avfuktere inn. Dette er en produktgruppe der vi ser stor vekst, og mange kunder kommer innom butikkene for å gjøre seg kjent med produktene og snakke med våre spesialister i butikk og på kundesenteret vårt. For mange er jo dette nye produkter, så mange ønsker litt ekstra rådgivning på dette området, avslutter Arnstein Værdal.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.