Følg Elkjøp Norge

Salget av store TV-skjermer tar av til OL

Pressemelding   •   feb 07, 2014 07:30 CET

OL-klare nordmenn kjøper store TV-skjermer som aldri før. - Vi har fått en ny folke-TV, sier salgssjef i Elkjøp.

Vinter-OL i russiske Sotsji står for døren, og hos Elkjøp merker man så absolutt at interessen er tiltagende.

- Det er typisk for nordmenn at vi kjøper ny TV til vinter-OL, noe vi spesielt merker på salget av de større TV-modellene våre de siste ukene. Det har rett og slett tatt helt av, sier Lars Hoel, som er salgssjef på Lyd & Bilde i Elkjøp Norge.

TV-markedet har vært inne i en utfordrende periode de siste månedene, men de siste to ukene har veksten i salget vært solid, og det er spesielt de større TV-skjermene folk nå vil ha.

- Ser vi på salget vårt av TV-er på 46 tommer eller mer har vi en vekst i salget de siste 14 dagene på hele 52 prosent i forhold til samme periode i fjor. For første gang ser vi også at TV-er på 55 tommer er mer populære enn de på 32 tommer. Vi kan faktisk si at 55-tommeren nå er den nye folke-TV-en, sier Hoel.  

Kjøper stadig større TV-er

Stiftelsen Elektronikkbransjen la denne uken frem ferske tall som viste at nordmenn i fjor kjøpte 415.000 TV-apparater. Av disse var 94 prosent LCD-skjermer.

31,2 prosent av skjermene som ble solgt i fjor var i klassen 44-54 tommer og andelen som kjøper over 55 tommer økte til 19 prosent - opp fra 12 prosent i 2012.

Og at det fremdeles er på TV man først og fremst ønsker å følge De Olympisk Leker virker fremdeles å være en sannhet.

En ny undersøkelse utført av Union Perduco, presentert torsdag i denne uken, viste at 60 prosent av de spurte primært skal følge OL via fjernsynsapparatet.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.