Følg Elkjøp Norge

Vanvittige tall i varmen: - Har solgt et produkt i minuttet

Pressemelding   •   jul 27, 2018 07:15 CEST

Elkjøp har i år opplevd tidenes varmesommer og har solgt et kjøleprodukt i minuttet de siste ukene.

Glohete nordboere er i ferd med å tømme lagrene for vifter og aircondition fullstendig. - Det har tatt helt av. Totalt har vi solgt et kjøleprodukt hvert eneste minutt, sier Elkjøp-sjef.


Sommerens bakende hete gjør ikke bare at rekordene hos Meteorologisk institutt ryker. Også hos Elkjøp må man nå justere historiebøkene. 

- Vi har aldri noen sinne sett maken til salg av klassiske sommerlige sesongprodukter som vifter og aircondition. Det har tatt helt av! Nordmenn har gått mann av huse for å sikre seg kjølende elektronikkvarer, og lagrene våre er nå i ferd med å gå helt tomme, sier salgssjef for småelektriske varer hos Elkjøp Norge, Arnstein Værdal.

Etter å ha tatt en kikk på de siste salgstallene kan han slå fast et relativt vanvittig faktum:

- Siden varmeperioden begynte her hjemme har vi på nordisk nivå faktisk solgt ett kjøleprodukt hvert eneste minutt vi har hatt åpent. Totalt sett er salget av denne typen produkter opp nærmere 400 prosent dersom man sammenligner med de samme ukene i 2017, sier Værdal.


- Viser hvor vanvittig været har vært

Trass i at hyllene på Elkjøp nå altså begynner å bli relativt tomme for kjølende produkter mener salgssjefen at elektronikkjeden har det han kaller "bransjens beste" innkjøpsteam. 

- I de aller fleste tilfellene treffer vi planken perfekt med hensyn til å forutsi kundene våre sine sommerbehov, men når vi får mye varmt vær, over enlang periode, over etstort område, ja da blir det utfordrende selv for oss. Det viser bare hvor vanvittig været har vært denne sommeren, sier Værdal.

Han lover videre at Elkjøps innkjøpere jobber på spreng hver eneste dag for skaffe til veie vifter og aircondition via alle tenkelige kanaler.


Gratis is og varmepumper 

Imens har Elkjøp-butikkene rundt om i landet også funnet andre måter å kjøle ned kundene sine på. Hos Elkjøp Moss har Stian Clausen og kollegene hans de siste ukene levert ut gratis is til de som kommer innom.  

- Med hensyn til varmen vi har hatt var det etter hvert den åpenbare tingen å gjøre. Hvem setter ikke pris på en is når man svetter i 30 grader pluss? Og for dem som ikke har funnet akkurat det kjøleproduktet de var ute etter kan vi vel si det var et kjærkomment plaster på såret, sier Clausen.

Han forteller videre at varmen og det skrantende lageret av vifter og aircondition har gjort at et klassisk vinterprodukt faktisk har fått økt fokus denne sommeren - nemlig varmepumper. 

- Vi her oppe i nord har en tendens til å glemme at varmepumper ikke bare kan pumpe inn varm luft i husene våre men også kald. Etter hvert som varmen har vedvart har vi merket en solid økning i interessen rundt disse produktene sammenlignet med en vanlig sommer. Folk innser at selv om det selvsagt er en investering å få på plass en varmepumpe så er man da beredt, både for harde vintermåneder og for glohete sommeruker, sier Clausen.

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.