Gå videre til innhold
Bekjemper digitalt utenforskap: Øyvind Tomter jobber daglig med å få folk påkoblet med initiativet "Nettverk etter soning". Foto: Anita Arntzen
Bekjemper digitalt utenforskap: Øyvind Tomter jobber daglig med å få folk påkoblet med initiativet "Nettverk etter soning". Foto: Anita Arntzen

Nyhet -

Å være avkoblet i den digitale jungelen

Vi nordmenn ser gjerne på oss selv som flinkest i verden på ny teknologi. Mange av oss har kjøpekraft til å skaffe oss akkurat den teknologien vi vil. Men sannheten er at for stadig flere er teknologi en barriere. 

Øyvind Tomter i Røde Kors-initiativet "Nettverk etter soning" forteller at det å være avkoblet er virkeligheten til fengslede nordmenn. 

– Så, plutselig skal de ut igjen i samfunnet. Til en smarttelefon, ikke en Nokia 3210. Jobber skal søkes og regninger skal betales. I en verden der «alt» skjer digitalt, sier Øyvind Tomter i Røde Kors-initiativet «Nettverk etter soning».

Han møter mange av de som kommer ut av fengsel uten noe å gå til. Uten en jobb, uten penger – og med et svakt nettverk.

– Mange starter helt på scratch. De må bygge alt på nytt. Og det er mange innstilt på å fikse. De må fikse Nav, nettbank, BankID, Altinn og tusen andre ting de ikke vet om, sier Tomter.

Han har kontaktene og nettverket til å hjelpe. Til å gi dem en god start. Men det blir stadig mer krevende.

Han peker på at det offentlige - med NAV i spissen - forventer at alt skal skje digitalt. Uten å tenke på at det digitale er blitt snubletråder for målene de skal oppfylle.

– I vår bidro vi til å skaffe en jobb til en topp motivert person. Kort tid før han skulle begynne, fikk han innkalling til ny soning uten å vite at han var dømt. Årsaken var noen parkeringsbøter han ikke visste om, som var blitt til en dom i en rettsak han ikke kjente til, som lå gjemt i en digital postboks ingen hadde fulgt opp mens han satt inne, forteller Tomter.

Følelsen av å mangle digital valuta

Hans poeng er at det er krevende – om ikke umulig – å få tilbake oversikten når du har vært avkoblet.

Og da har han ikke en gang begynt å snakke om de nye sosiale verktøyene: Ikke være en del av noen digitale nettverk, ikke inkludert i noen sosiale chattekanaler eller medier. Rett og slett mangle en digital valuta.

- Å være påkoblet i dag handler ikke om å komme seg på nett. Det handler om alt det en må vite for å beherske den digitale jungelen, sier Øyvind Tomter.

Elkjøpfondet støtter «Nettverk etter soning», og har bidratt med produkter og økonomisk støtte.

www.elkjop.no/elkjopfondet

Related links

Emner

Tags

Pressekontakt

Madeleine Schøyen Bergly

Madeleine Schøyen Bergly

Pressekontakt Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge 95703597

Relatert materiale

Relaterte nyheter

Vi gir deg den fantastiske verden av teknologi

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for 38,3 milliarder kroner i regnskapsåret 2018/19.

Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og på Færøyene.

I Norge består Elkjøp av 145 butikker.

I tillegg til de velkjente Elkjøp-butikkene driver selskapet også de 27 konseptbutikkene Elkjøp Phonehouse. Disse finnes på kjøpesentre og i sentrale handlegater over hele Norge, og tilbyr små, bærbare produkter.

Elkjøp ble dannet i 1962, opprinnelig som et samarbeid mellom 33 frivillige handlere. Da - som nå - ligger mye av suksessen i en sterk bedriftskultur. I dag jobber 2.500 medarbeidere i Norge mot et felles mål: Å gi våre kunder god verdi for pengene sine, samt en enkel og hyggelig handel.

Elkjøp-konsernet er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Elkjøp Norge
Nydalsveien 12b
0484 Oslo
Norway