Gå videre til innhold
​Julerush på nett – men folk foretrekker fortsatt butikken

Nyhet -

​Julerush på nett – men folk foretrekker fortsatt butikken

Nordmenn gjør stadig mer gaveresearch på nett. – Vi venter tidenes julerush til nettsidene våre, sier Atle Bakke i Elkjøp.

I desember i fjor besøkte 4,96 millioner nordmenn Elkjøps nettsider – en oppgang på 13 prosent fra året før. I år ventes det at enda flere stikker innom for å sjekke priser og finne de riktige julegavene.

- Vi venter 25 prosent flere besøkende på nettsidene våre i desember i år enn i fjor, og regner dermed med å runde 6 millioner besøkende, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Atle Bakke.

Hjelp til å finne julegaver

Samtidig som Ola og Kari Nordmann sjekker gaveideer på nett i stadig større grad, viser tall at ni av ti kroner som brukes på elektronikk legges igjen i fysiske varehus.

Bakke i Elkjøp tror folk velger den tradisjonelle butikken for å få hjelp til å finne de riktige gavene.

- Vår erfaring er at mange ønsker seg hjelp til å finne de beste julegavene, og velge riktige produkter som passer mottakerne. Vår viktigste jobb i desember er å hjelpe folk med dette, sier Elkjøp-sjefen, som også opplever at kundene setter pris på å julehandle i koselige omgivelser med pynt og julemusikk.

Blant de som foretrekker netthandel er det mange som velger løsningen Collect@Store - bestille på nett og hente i butikk.

– Dette har tatt helt av hos oss. 45 prosent av nettkundene går for Collect@Store, sier Elkjøp-sjefen.

Nordmenn elsker elektronikk

Elektronikk er også i år blant de foretrukne julegavene for nordmenn. I en fersk undersøkelse Elkjøp har gjort, svarer 10.000 på hva de ønsker seg til jul. Øverst på ønskelista står Smart-TV, bærbar PC, smarttelefon og nettbrett.

- Ellers vet vi at helse- og velværeprodukter og kjøkkenutstyr er svært populære julegaver. Mobile telefonbatteri og trådløs lyd blir nok blant årets store bestselgere, sammen med wearables – type aktivitetsarmbånd og smartklokker, sier Bakke.

Kategorier

Pressekontakt

Madeleine Schøyen Bergly  Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge

Madeleine Schøyen Bergly Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge

Pressekontakt Vi skal gjøre det vi kan for å svare deg så fort som mulig i din mediehenvendelse. Er du kunde og trenger hjelp, ber vi deg kontakte vårt kundesenter som er best rustet til å hjelpe deg. 95703597
Stina Winther

Stina Winther

Pressekontakt Bærekraftsansvarlig og kommunikasjonsrådgiver

Relatert innhold

Vi gir tilgang til den fantastiske verden av teknologi

Elkjøp Nordic er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for 49,8 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og på Færøyene.

Elkjøp Norge hadde en omsetning på omsetning på 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

I Norge består Elkjøp av 153 butikker, hvor 37 av disse er Elkjøp Phonehouse. I tillegg har kjeden også to butikker på Gardermoen.

Elkjøp ble dannet i 1962, opprinnelig som et samarbeid mellom 33 frivillige handlere. Da - som nå - ligger mye av suksessen i en sterk bedriftskultur. I dag jobber det over 3000 medarbeidere i Norge mot et felles mål: Å gi våre kunder god verdi for pengene sine, samt en enkel og hyggelig handel.

Elkjøp-konsernet er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Elkjøp Norge
Nydalsveien 12b
0484 Oslo
Norway