Gå videre til innhold
Nettbrettet danker ut kokeboka

Pressemelding -

Nettbrettet danker ut kokeboka

Seks av ti nordmenn finner helst oppskriftene på nettet når de lager mat på kjøkkenet.

Det er ikke lenger kokebøkene vi griper til når vi står ved grytene. Mobil, nettbrett og PC er blitt nordmenns viktigste kilde til matoppskrifter på kjøkkenet.

I en fersk spørreundersøkelse svarer 64 prosent at de oftest finner oppskrifter på nettet når de lager mat på kjøkkenet. Bare 23 prosent foretrekker kokeboka. Blant personer i alderen 18-34 år velger 80 prosent skjerm foran papir, viser undersøkelsen som YouGov har laget for Elkjøp.

– Undersøkelsen bekrefter det vi har trodd. På nettet finner man oppskriftene kjapt, og nettbrettet ligger aldri langt unna. Folk vil prøve nye retter de ser i matprogrammer på TV, og da nytter det sjelden å lete i kokeboka etter den riktige oppskriften, sier kjøkkenansvarlig Jenny Nordendahl i Elkjøp.

Besøksrekord

Matprat.no er Norges største oppskriftstjeneste på internett. I desember opplevde nettstedet en besøksrekord med 1,6 million unike brukere i løpet av en måned.

– Vi merker at pågangen bare vokser, og desember er toppmåneden. Folk velger nettet fordi det går mye raskere å google seg fram til en oppskrift enn å tråle gjennom flere kokebøkers innholdsfortegnelser. Valgmulighetene er enorme på internett, sier kommunikasjonssjef Åse Kringlebotn i Matprat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Selv om de tradisjonelle kokebøkene har mistet førsteplassen på kjøkkenet, kjøper folk dem fortsatt.

– Markedet for kokebøker er veldig stabilt. Dette er flotte gjenstander som folk vil lese på senga, kose seg med og drømme seg bort i. Og så handler det om estetikk, og der ligger vel nettet litt etter, sier forlegger Lars Røtterud i Gyldendal.

Røtterud har fortsatt troen på kokebøker av papir, men mener at bokbransjen bør ta iPad-utfordringen på alvor.

– Vi bør bruke den nye kunnskapen som inspirasjon til å utvikle enda bedre prosjekter som kan utgis på flere plattformer. Vi bør tenke i nye baner gjennom kombinasjoner av nett og bok, sier Røtterud.

Tilpasses nettbrett

I fjor ble det solgt 950.000 nettbrett i Norge, viser tall fra Elektronikkbransjen. Det er en oppgang på 90 prosent fra året før.

Når som ”alle” har nettbrett, ønsker kjøkkenprodusentene å legge til rette for bruk av duppeditter i matlagingen. Kjøkkenet som Elkjøp selger, har søyler med strømuttak på benken.

I tillegg finnes det ekstrautstyr å få tak i.

 – Løsninger som holder nettbrettet i ansiktshøyde på kjøkkenet er på full fart inn.  Holderne kommer med en egen penn, som gjør at man slipper å skitne til skjermen. Jeg er overbevist om at slikt utstyr kommer til å selge som varmt hvetebrød i fremtiden, spår kjøkkenansvarlig Jenny Nordendahl i Elkjøp.

FAKTA

  • Ifølge en undersøkelse YouGov har gjort for Elkjøp, oppgir 64 prosent at de oftest finner oppskrifter på nettet (nettbrett/PC/mobil) når de lager mat på kjøkkenet. 23 prosent finner oftest oppskrifter i kokebøker og 14 prosent finner dem andre steder.
  • I aldersgruppen 18-34 år svarer 80 prosent at de oftest finner oppskrifter på nettet når de lager mat på kjøkkenet. Blant de fra 35 til 54 år finner 68 prosent oppskriftene på nett. Fra 55 år og oppover har 40 prosent nettet som viktigste kilde til oppskrifter.
  • 59 prosent av mennene svarer at de oftest finner oppskrifter på nettet når de lager mat på kjøkkenet. 68 prosent av kvinnene svarer det samme.

Related links

Emner

Kategorier


Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.

Ca 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.


Pressekontakt

Madeleine Schøyen Bergly  Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge

Madeleine Schøyen Bergly Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge

Pressekontakt Vi skal gjøre det vi kan for å svare deg så fort som mulig i din mediehenvendelse. Er du kunde og trenger hjelp, ber vi deg kontakte vårt kundesenter som er best rustet til å hjelpe deg. 95703597

Relatert innhold

Vi gir tilgang til den fantastiske verden av teknologi

Elkjøp Nordic er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for 49,8 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og på Færøyene.

Elkjøp Norge hadde en omsetning på omsetning på 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

I Norge består Elkjøp av 153 butikker, hvor 37 av disse er Elkjøp Phonehouse. I tillegg har kjeden også to butikker på Gardermoen.

Elkjøp ble dannet i 1962, opprinnelig som et samarbeid mellom 33 frivillige handlere. Da - som nå - ligger mye av suksessen i en sterk bedriftskultur. I dag jobber det over 3000 medarbeidere i Norge mot et felles mål: Å gi våre kunder god verdi for pengene sine, samt en enkel og hyggelig handel.

Elkjøp-konsernet er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Elkjøp Norge
Nydalsveien 12b
0484 Oslo
Norway