Nordmenn ødelegger 962.000 mobiler hvert år
Pressemelding • jul 28, 2016 12:45 CEST

Fersk undersøkelse viser at nordmenn ødelegger mobilene sine som aldri før. Samtidig er sommeren høytid for kjøp av ny telefon.
26 prosent av de spurte i undersøkelsen, som YouGov har utført, svarer at de har ødelagt telefonen sin i løpet av det siste året. Det tilsvarer minst 962.000 mobiler.*
- At så mange av oss har ødelagt mobilen sin i løpet av det siste året viser hvor viktig telefonen har blitt for nordmenn og at den er med oss uansett hvor vi går og hva vi gjør. I tråd med dette er det nesten ikke til å unngå at vi ved jevne mellomrom er uheldige og mister den i bakken eller i vannet, for eksempel når vi har tatt den frem for å ta bilder, sier salgssjef for Telekom hos Elkjøp Norge, Thomas Brandsnes.
Tallene fra undersøkelsen finner du i dokumentet helt nederst på siden
Knuste skjermer og ulike typer av vannskader er det elektrokjeden ser mest av når Ola og Kari Nordmann kommer innom med sine ødelagte mobiler.
- Vi nordmenn bruker stadig mer penger når vi kjøper ny mobil, så det kan definitivt bli en dyr affære å være uheldig. Samtidig vet fra før at 30 prosent av oss ikke beskytter mobilen med deksel eller etui. En slik beskyttelse vil ikke stå imot alt, men i ni av ti tilfeller vil det redde telefonen din dersom du mister den i bakken. Et vanlig deksel gir i tillegg grei beskyttelse mot både vann og støv, sier Brandsnes.
1,22 millioner på mobiljakt
Elkjøps undersøkelse viser også at svært mange nordmenn bruker sommeren til å skaffe seg ny mobil.
33 prosent av de spurte sier at de enten allerede har få seg ny telefon denne sommeren eller at de vurderer å gjøre det. Dermed er 1,22 millioner nordmenn på mobiljakt i løpet av ferieukene.
- Antallet i seg selv er jo helt vanvittig og viser tydelig at vi nordmenn ser på sommeren som mobilperiode nummer én. Mange foreldre syns sommerukene er en god anledning til å gi barna sin første telefon, noe som helt klart bidrar til de høye salgstallene. Samtidig er det flere aktører som annonserer mobiltjenester- og produkter nå om sommeren, sier salgssjef Brandsnes.
Han har også lagt merke til at nordmenn i større grad er uheldige og ødelegger telefonene sine nå om sommeren enn ellers.
- Vi har sjelden en mer aktiv bruk av mobilene våre enn om sommeren, og er man mye på farten på fjellet, på stranden eller i vannet så hender det jo at man er uheldig. I år har man i tillegg hatt Pokémon Go-bølgen, som har gjort at mange har brukt telefonen mye, sier Brandsnes.
UNDERSØKELSEN:
Har mobiltelefonen din blitt ødelagt i løpet av det siste året:
Ja: 26 prosent
Nei: 73 prosent
Husker ikke: 1 prosent
Har du planer om kjøpe ny mobiltelefon til deg selv eller venner/familie i løpet av sommeren (eller har du allerede kjøpt en denne sommeren)?
Ja: 33 prosent
Nei: 59 prosent
Vet ikke: 9 prosent
Undersøkelsen utført av YouGov juli 2016 blant et representativt utvalg av 1.007 nordmenn mellom 18 og 75 år.
* Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det er rundt 3,7 millioner nordmenn mellom 18 og 75 år i Norge. YouGov-undersøkelsen er gjort blant denne gruppen.
Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 33,1 milliarder i regnskapsåret 2015/16. Driftsresultatet var NOK 1.019 millioner.
Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.
Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.
Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.